Bentley Journey To Kaapstad

Oct 2013

Interludium: Hertals!

Gestrand in Dubai
Terug in Hertals

Na 10 dagen hajj en verschillende pogingen om een visa voor saoedi arabie vast te krijgen hebben we dan toch maar besloten om het langs de saoedische ambassade in Belgie te proberen.Zelfs hier bestaat er nog steeds een mogelijkheid om een NJET te krijgen als antwoord.

Maar ja we proberen het maar.

Vandaag terug geland in België na een vlucht van 7 uur. Paul geradbraakt en geen oog dicht gedaan. De terugvlucht wordt zeker business class .

We moeten hier ons richten naar de Ambassade voor tourisme en Antiquities Authorities in Saoedi Arabia ,die geven ons een antwoord en dan pas kan Agneta een toelating krijgen voor het SA Kingdom.

Agneta staat veilig en wel opgeborgen bij de manager van Bentley in Dubai.

Indien we toch geen toelating krijgen hebben we reeds een plan B uitbedacht.
We keren in ieder geval terug en zetten dan onze droomreis verder langs Oman.
Daar gaan we dan met een cargo-ferry naar Djibouti en zo rechtstreeks naar Ethiopie.  

Op hoop van zege
Bakker
Comments

Blocked in Dubai: deel 6

Gisteren hebben we nogmaals onze zolen versleten voor niets.We waren bij Thierry Seys (bentley Dubai) die had een gesprek met een of andere sjeik van saoedi arabie en die beaamde het verhaal dat niemand in saoedi binnenkwam voor 27 oktober.

Alleen urgentie gevallen  krijgen toelating.Volgens mij horen wij daar ook bij.In ieder geval willen wij Luc Holderbeke(bentley Belgium) hartelijk bedanken voor de inbreng van Thierry.Hopelijk kan Thierry na zondag iets klaarkrijgen want die luxe zandbak hier begint me de keel uithangen.

Ik bid en buig al ongeveer viermaal daags richting Mekka maar nog steeds zonder gevolg.
Ik ben niet geliefd bij Allah. We kunnen ons niet vergissen in welke richting Mekka zich bevindt,op het plafond van de kamer staat de richtingwijzer.Iedereen voelt met ons mee,het personeel van het hotel vraagt elke keer En??? Wij Nog Steeds Niets.!!

Tot  de volgende en hopelijk met een vertrek
Bakker& radeloze mp
Comments

Blocked in Dubai: deel 5

Weer een lange dag. Na de ontgoocheling van gisteren en een slapeloze nacht moeten we weer blijven zoeken naar oplossingen.
Gisteren was er een njet op de aanvraag voor de visa voor Saoedi Arabie. Reden: wij hebben geen residentie in Dubai .

Nu deze morgen zijn er weer verschillende mogelijkheden voorgesteld dus gaan we ze een voor een bekijken.Vanwege een persoon aan de frontdesk van het hotel kwamen te weten dat er mogelijkheid zou bestaan via een zeker VFS - bureau,wat dat ook mag zijn,om een visum te bekomen aan de grens. De grenzen zouden volgens hem ook nooit echt gesloten geweest zijn.Het lijkt ons allemaal zo raar.Hoe komt dat de personen die in de transport zitten daar niets over weten? Heel raar.

Maar het loont misschien wel de moeite om het eens uit te proberen.Anders zit er niets anders op dan langs Oman te rijden en dan daar de auto op de boot te zetten naar Mombasa en wij met het vliegtuig.Maar dat heel erg tegen de zin van Paul.Hij wilt absoluut de hele trip met de auto doen.

Ik schuim heel het internet af om zoveel mogelijk gegevens te vinden.Zo heb ik twee reisverhalen gevonden van personen die ook onderweg zijn naar Zuid Afrika.Een koppel zit op het ogenblik nog in Iran en is van plan om hun auto in Dubai op de boot te zetten voor Mombasa.Het andere koppel is langs Griekenland ,ferry naar Israel zo naar Jordanie maar in Aqaba zitten ze ook vast.Die gaan hun mobilhome daar op de boot zetten naar Mombasa en zij vliegen naar Addis Abeba (ethiopie) huren daar een auto want die willen Ethiopie zien.Dus een magere troost,we zijn blijkbaar niet alleen met het probleem Saoedi Arabie.

Als compensatie zijn we eens op verkenning geweest in de ultramoderne metro.Hij werd geopend in september 2009.De metrostellen zijn computergestuurd en rijden zonder bestuurder.Ze rijden om de 10 minuten,dus er is nooit een met vertraging of te vroeg.Dat is wat anders dan bij ons.Alle stellen bestaan uit vijf compartimenten die samen juist




even lang zijn dat het haltestation.Zodoende komen alle deuren juist tegen over elkaar te staan en gaan dan ook samen open en dicht.Er is een compartiment dat voor
gezinnen en vrouwen bestemd is .Een ander dat rijkelidubai2210-4

jk afgewerkt is dien

t voor de elite.De drie andere zijn voor de mannen.


Zo dat was het voor vandaag,hopelijk morgen beter nieuws.Donderdag is er nog een fotoshoot van Agneta.En vrijdag denken we Agneta weer op de baan te krijgen.

Tot dan
Paul en marie-paule
Comments

Blocked in Dubai: deel 4

Zitten die daar nu nog zullen er veel denken… Ja, maar niet naar onze zin.Het is hier niet te betalen.

Gisterenavond zijn we dan toch maar eens naar het venetie van Dubai (manidat dubai) geweest.Daar hebben we een Belgian café gevonden en hebben dan een stella gedronken en frit met stoofvlees gegeten.Wel een heel romantische plaats met vele kanaaltjes en ook bootjes erop.

begian café 20 oct


Vandaag begon iedereen terug te werken.Wij al vroeg uit de veren op weg naar de Belgische Ambassade om een toelating voor de saudi te verkrijgen.Dus naar Abu Dhabi.Tegen de middag hadden we het eerste papiertje in handen. Morgenvroeg gaan we daarmee naar het consulaat van Saudi Arabie hier in Dubai. Daarmee zullen we onze visum wel krijgen maar hoelang we daarop moeten wachten dat is afwachten.

Volgens insiders zijn de grenzen nog steeds dicht.

We zien wel.
Tot de volgende...
Comments

Blocked in Dubai: deel 3

Nog steeds in het befaamde Dubai.Voor een paar dagen was het voor ons wel ok maar een hele week dat is werkelijk van het goede teveel.Dat is niet de bedoeling geweest.
Maar ja,de grenzen van Saudi Arabie zijn nog steeds dicht.

Gisteren hebben we met de hulp van de kennissen van Gert Vleugels onze Agneta uit haar donkere plaats gekregen.Zelfs dat hele gedoe heeft toch nog vier uur geduurd.Als je de taal niet spreekt en het reilen en zeilen niet kent dan ben je wel een paar dagen zoet. Paul verloor bijna zijn geduld bij het voor de vierde maal op 10 meter afstand, motor stilleggen, motorkap opendoen voor chassisnumber??? 

En dan goed weten dat waarschijnlijk de meesten onze cijfers niet eens kunnen lezen...
Ze moeten altijd in het arabisch opgeschreven worden.Agneta staat nu onder beschermende ogen in het hotel.Paul slaapt nu ook geruster.

Vandaag hebben we The Walk(beach promenade) gedaan.Vele winkels waren wel gesloten want het is vrijdag(hun zondag) maar dat deerde ons wel niet,minder volk.

Deze promenade is overal prachtig geplaveid .Er zijn heel veel luxe hotels en restaurants met op hun terrassen overal airco's.Bij ons zijn dat gasverwarmers hier overal airco's.Hier zagen we ook een paar duurdere wagens zoals Ferrari's,Bentley,Rolls-Royces.
We hadden er eigenlijk meer verwacht.Crisis???

Bij het zien van Agneta vroeg er een arabier met zo'n lang wit kleed rijdend in een porsche: verwisselen? Paul gaf onmiddellijk een duidelijke neen als antwoord. De duurdere bolides verliezen veel van hun aandacht bij het zien van onze oude dame.
Zondag(dan werkt iedereen terug) gaan we op jacht naar de ambassade van Saudi Arabie voor onze visa.Op hoop van zege.

Als je soms wilt reageren op deze blog kan dat op "email me" met info@vansande.be.

Grtjs
Bakker en mp
Comments

Blocked in Dubai: deel 2

Vandaag terug op stap in Dubai.Van de nood een deugd maken. Blauwe lucht en 34 graden,zwoele zeelucht.

Dubai, een stad van 1,8 miljoen inwoners, is begonnen als een visser-en parelhaven.Dankzij de verschillende families van emirs en natuurlijk de vondst van olie is deze stad uitgegroeid tot een van de topbestemmingen in het Midden-Oosten.Ze speelt ook een heel grote economische rol tussen Europa,Afrika en Azie.De crisis van 2007 heeft een enorme impact gehad op de financiele situatie van Dubai,alles leek stil te vallen.

Het buuremiraat Abu Dhabi helpt nu Om Dubai van de grootste ellende te sparen.De economische groei is er terug en de toeristen zijn er ook terug.Het werkend personeel bestaat hier voornamelijk uit chinezen,pakistanen en indiers.

We hebben de Big Bus Tour genomen.Dit is een toeristische dubbeldekkersbus(gelijkenis van de Engelse)die langs 2routes rijden:een beach route en een stadsroute.

Vandaag dan maar de beach route of de blauwe route.Deze route stopt op 21verschillende plaatsen waar je telkens kan afstappen indien je het wenst en terug opstappen op een volgende bus.

Als voornaamste bezienswaardigheden:
  •     Burj Khalifa: de hoogste building,die hadden we gisteren al gezien bij het grootste winkelcentrum Dubai Mall.
  •     Stranden van Dubai: wit zand en warme zee.Er zijn in totaal 20 stranden zowel prive als publiek.
  •     Burj Al Arab: een zevensterren hotel in de vorm van een zeilschip dat gebouwd is op een kunsteiland. 
                        De mensen die er willen logeren worden er per helicopter naartoe gebracht.
                        Een kamer kost ongeveer 10000€ per nacht.Dat is wat veel.....
  •     Hotel Al qasr en Mina A'salam staan in het venetie van Dubai,verschillende waterwegen doorkruisen het enorme park.
  •     The Palm Jumeirah met het Atlantis hotel: dit is een kunstmatig eiland in de vorm van een palmboom.
    Tussen de 17 takken is er telkens een kreek met mogelijkheid tot jachthaven en natuurlijk strand.
    Men is begonnen aan dit complex in 2001 en in 2005 stond er het eerste gebouw op.
    Nu is practisch alles volgebouwd met luxe hotels ,villa's en appartementen. Die zullen volgens ons wel de duurste zijn van heel de wereld. Op de top van het eiland staat een enorm hotel=Atlantis (genaamd naar de gezonken stad).Dit hotel is na dat van Miami Beach het grootste ter wereld.Het bevat 1500 kamers met in de duurste kamers een wandgroot aquarium.
In de zogezegde stam van de palm bevindt zich een monorail op zo'n 20 meter hoogte naast de twee rijbanen.Alle metrotreinen bevinden zich op zo'n
20meter hoogte naast de grote wegen.De snelwegen bestaan uit ieder 5 baanvakken,prima wegen en de chauffeurs blijven schoon in hun lijn.Paul hield niet van het drukke,toeristische gedoe.Die wil niet liever dan snel rondtoeren met Agneta.Veel spectaculaire wagens hebben we hier nog niet gezien,dat verbaast me wel. 

Morgen gaan we nog wat papierwerk doen.Dat alles maar rap in orde komt want hier worden we net als de arabieren dik en lui.
Comments

Blocked in Dubai: deel 1

Vandaag ons eerste bezoekdag van Dubai.De Khalifa Tower . Dit is de hoogste building ter wereld 828m.
Hij is geopend op 4 januari 2010 na zes jaar werken.13.000 arbeiders hebben er dag en nacht aangewerkt.Heel dat bouwwerk heeft 10 biljoen dollar gekost.

Daarna hebben we het enorme shoppingcenter Dubai Mall bezocht. Indrukwekkend! Buiten de 1200 winkels kan je ook genieten van de waterval van Dubai,een schaatsbaan en een enorm aquarium.

Morgen zoeken we iets anders op ,we zitten hier toch vast tot zondag...
Comments

Etappe: UAE

Oef, eindelijk mogen van Iran afscheid nemen en op naar nieuwe bestemming. Zaterdagmorgen vroeg opgestaan want er was een hoop werk. Mijn taak was eerst en vooral:alle de nodige papieren samen steken ,alles wat we eventueel nodig zouden hebben voor 2 dagen.Klaar om te vertrekken richting haven voor de oversteek naar Dubai.Wel benieuwd natuurlijk.

In de haven van Bandar Abbas (40 graden en een vochtigheid van 66%,want we zitten aan de zee) begon de miserie.Paul werd van het ene gebouw naar het andere gestuurd met telkens de nieuwe vraag:pasport! Telkens stonden er verschillende personen te gapen op die letters want ja ,ons alfabet en manier van schrijven was voor hun chineeś.

Omdat ik toch maar een vrouw ben hadden ze mij binnen (airco) niet nodig,Mijn taak was dan waakhond spelen bij de wagen en dit in volle zon.
Binnen het halfuur was ik drijfnat van het zweet want lange mouwen en kap op die vereiste bleef natuurlijk.Al bij al heel dat gedoe heeft geduurd tot laat in de namiddag.
De auto mocht in de transit zone en de laders zouden die in de boot zetten.

Hola! Paul in alle staten ,ik doe dat want die wagen mag niet alleen staan op een openbare weg en trouwens niemand kan daar met rijden.Na vele gebaren en wat blabla (in Iran spreekt spreekt zelden iemand een andere taal) mocht Paul dan toch de wagen onmiddellijk op de boot zetten.Wij gerust en gingen dan maar wat verfrissing en eten zoeken want het vertrek was voorzien voor 9uur s'avonds.

Na een maaltijd van droge rijst met een uitgedroogde kippenborst en een flesje water konden we nog 5 uur op een stoel zitten in de transit zone.Rondom ons kwamen meer en meer mensen met hopen zakken en dozen.Vrouwen in lange ,zwarte kledingstukken.Er waren er zelfs bij waar alleen maar de ogen zichtbaar waren en zelfs met een soort koperen masker op... Niet te geloven dat ze iemand zo ver krijgen.

Om 21 uur begon de inchecking.Alles werd grondig gecontroleerd ,alles door scanners ,iedereen werd afgetast ,alle zakken leeggemaakt,er moest eens iemand zijn met een bom of iets dergelijks.Terug in een nieuwe zaal:vrouwen apart en mannen apart ,voor de buitenlanders een uitzondering die mochten samen blijven..Zo maakten we kennis met een Duits koppel dat met het openbaar vervoer van Berlijn naar China trok.Ze waren nu al 2 maanden onderweg met hun rugzakken.Wel moedig en veel moeilijker dan wij.

Om 22 uur mochten we eindelijk de versleten ferry op.De indeling ervan leek op de indeling van een vliegtuig maar ook hier weer vrouwen vooraan en mannen achteraan.Wij mochten samen blijven.

Om 24 uur begon de vaartijd 10 uur varen.Heel de nacht in een zetel,slapen daar komt bijna niets van in huis.We kregen wel een maaltijd' rarara.....droge rijst met deze keer een droge kippenbil en water.Als ontbijt een mislukte pannekoek(behangpapier noemt Paul dat) met wat konfituur en smeerkaas en thee.Al bij al we kunnen nog wel lachen bij het zien van de maaltijd.

ontbijt op boot 14 oct

Om 12 uur komen we eindelijk weer van de boot,weer de vrouwen in een aparte bus,een gebouw in en weer hetzelfde liedje,vrouwen daar mannen hier.Maar na 2 uur papierenwerk en visum voor Dubai begon voor ons de ellende.

Het is hier de hajj!  DE voornaamsteperiode voor de moslims.Van over heel de wereld zakken ze af naarMekka.Alle openbare instellingen zijn in verlof.Dat betekent de douane werken niet.

Dus Agneta zit vast in de haven.Tussen honderden wagens staat ze daar,ons troetelkind.Iemand die Paul kent weet wat er dan gebeurd.Dan zet ik mijn tent hier neer,want die wagen mag daar niet blijven staan.Na vele telefoontjes en ook de hulp van de kapitein van de ferry(hele toffe kerel die ook engels sprak) mocht Agneta in een afgesloten ruimte staan.

Nu donderdag zou dan misschien toch iemand komen voor de controle van de wagen en dan kunnen we ze misschien wel vrijkrijgen ons Agneta.Dan maar een hotel zoeken want alles lijkt volzet te zijn.Na eetijdje belanden we dan toch in een mooi hotel( niet goedkoop)in hartje Dubai.

Na 48 uur voelen we ons vuil en smerig.Na een zalig bad en een lekkere!!!!! maaltijd kruipen we doodmoe ons bed in.Wat een weekend…

Heb wat tranen gelaten ,was de wanhoop nabij.De problemen zijn nog niet opgelost ,we proberen eerst wat te profiteren van Dubai .
Comments

Etappe: Iran deel 4

We zijn onze laatste dagen aan het doen in Iran. Morgen nog 1dag en dan zijn we aan de Perzische Golf. Vandaag weer een rit in de bergen. Er zijn zelfs bergen tot 3600 m.
Naast de weg zagen we borden staan waar een band met kettingen op te zien was: dus in de winter(van januari tot maart) ligt hier sneeuw.
Agneta moest weer klimmen en dat nog steeds met weinig krachtvoeder.
Euro 4 is de beste super maar alleen te verkrijgen in de allergrootste steden. Dus dan maar wat trager.

We volgen blijkbaar de algemene vrachtwagenroute naar het zuiden want er zijn practisch niets anders dan van die oude ,versleten gevallen.Als je voorbij steekt dan rijden we eventjes in het donker. Een stof of roetmasker zou dan welkom zijn.
Na een uur of vier komen we aan in Sirjan.Dit is een klein dorpje waar niets te zien is maar als tussenstop is dat goed genoeg.Onze gezichten zijn zo zwart als roet.

Dit is wel de eerste maal dat we net schoorsteenvegers zijn.Maar ja met een factor 50 als bescherming voor de zon kleven die stinkende uitlaatgassen van de trucks goed vast.Een bad of douche zal hoog nodig zijn!
Onze gezichten en handen beginnen stilaan de kleur te krijgen van de iraniers. Ik draag steeds een sterke zonnebril met als gevolg:ik begin op een uiltje te gelijken,2 witte ogen in een bruin gelaat.
Zonder bril in de wagen dat is niet te doen ,dus die uilenkop nemen we er maar bij.

We hebben een klein traditioneel hotelletje gevonden waar Agneta ook uit het zicht staat.De rubberen badschoenen en het matje met de koran liggen ook klaar.Van eten zal het deze avond ook heel povertjes zijn,kebab met droge witte rijst en natuurlijk water! De hele reis in Iran drinken we niets anders dan water,zelfs in de chique hotels.

No alcohol!!!!!!!.Dat zal in Dubai wel anders zijn...

Tot morgen!

Comments

Etappe: Iran deel 3

Na twee dagen Teheran zetten we de reis verder richting zuid iran.
Gisteren hebben we Teheran wat plat gelopen.Een tijd doorgebracht in een van de grootste bazaars van teheran.Niet te geloven wat je daar allemaal ziet.
Teheran valt bij ons wat tegen .Ze zijn daar ook alles aan het moderniseren,allemaal hoge buildings en vele appartementsgebouwen.

Paul heeft Agneta wat onder handen genomen,smeerbeurt wat vijsjes vaster gezet want met al dat geschok komen er hier en daar wat dingetjes los.A gneta ziet er op haar beurt net nieuw uit na haar wasbeurt.

Vandaag dus verder richting Esfehan. Een heel mooie en drukke en toeristische stad.Het is het Istanbul van Iran.Deze stad heeft ook een heel mooie brug.Hier mogen echter geen auto's over en ze is heel mooiverlicht.Alleen loopt er nu geen water onder want alles is hier kurkdroog. Kilometers lange winkelstraten en dan nog heel veel galerijen.
We hebben nu ongeveer 1500km in Iran rondgereden en zien steeds hetzelfde:uitgestrekte dorre vlakten of hoge kale bergen.Je vraagt je af van wat de mensen hier leven,zoveel oppervlakte voor niets.Verder genieten we van de warme avonden.22u en nog steeds 25 graden ,zalig.

8 oktober 2013 iran

We zitten nog steeds in Iran.De laatste 3 etappes in Iran zijn dan begonnen.Deze kunnen we wat rustiger doen want we kunnen pas zaterdag de ferry naar Dubai nemen.Vandaag Isfahan Yazd.
Yazd blijkt een van de oudste steden op de aarde te zijn.Ze hebben hier overblijfselen gevonden die rond de 3000 jaren oud zijn,ze stellen ze wel niet open voor het publiek.Yazd heeft dus een oud gedeelte dat ze volledig aan het renoveren zijn.De huizen worden opgetrokken in gedroogde leem (zoals die in de dorre streken onderweg).De straten zijn zo smal dat je er amper met 1auto door kan.
Het is ook de stad van alle handvaardigheden.Je vindt hier allerlei porseleinen potjes,alle voorwerpen in glas en natuurlijk vooral tapijten.Hier vinden we dan ook de beste en mooiste zijden tapijten.
Naar het schijnt passeerde Marco Polo in de dertiende eeuw hier  al op zijn bekende zijderoute. Ze hebben ook een moskee vanuit de jaren 700 volledig herbouwd met prachtig tegelwerk,2minaretten van ieder 15m met in de ene een trap omhoog en de andere een naar beneden.Daarnaast een museum met als voornaamste pronkstuk: de 5,5m lange en 8,5 cm breedte geschreven doek dat de volledige koran weergeeft.
Daar hebben ze 30 jaar aan gewerkt.Dus vandaag hebben we eens wat aan cultuur gedaan.Morgen een volgende trip van ongeveer 350 km.

Tot volgende keer
Comments

Etappe: Iran deel 2

Vandaag een helse rit van Tabriz naar Teheran 600 km.Dat doen we niet meer. Iedereen overhit. Agneta had het warm in al haar voegen en door het verkeer van teheran daar kookte ze van.
Het verkeer in de grote steden hier in Iran is nog veel erger dan in India. Knettergekke chauffeurs,levensgevaarlijk.Hier was een hotel uitgekozen door een vriend iranees super goed,spotgoed en alle luxe.Dat deed nog eens deugd,internationaal eten .Kebab is niet slecht als je niets anders hebt maar alle dagen.....

We kregen onmiddellijk de pers en de tv op ons dak.Deze nacht gaan ze zelfs Agneta een bad geven.Die iranees is een gewezen ambassadeur en super vriendelijk .Hij gaat voor de volgende hotels zorgen en ook voor de overzet van de Perzische Golf.De weg van Tabriz naar Teheran was heel speciaal,allemaal bergen (wat voor soort weten we niet,het leken allemaal harde zandbergen).

vedette 11 oct 01
In de winter ligt hier overal sneeuw.Hier is wel altijd heel harde wind die snijdt soms je adem af.
Teheran is een stad met 15 miljoen inwoners, dus meer dan heel Belgie.Wij klagen over het verkeer in Antwerpen, awel die zotten van  hier maken veel minder ongevallen en rijden links ,rechts,schuin voor uwe neus tot op 10cm.Voor Paul is dat heel moeilijk want ze komen links rechts en voor ons rijden en maar foto's nemen maar ze realiseren niet dat Agneta een grotere remafstand heeft.Dat maakte Paul soms wel heel krikkel.Maar t'is toch ne knappe chauffeur.Ik heb meer schrik dan hij en mijn armen fungeren als pinkers in alle richtingen.
Hier in dit luxeoord gaan we 2 dagen blijven.Wat uitrusten en de stad bezoeken.
Tot later.
Comments

Etappe: Iran deel 1

4 oktober eerste dag in iran

Het was al warm.De douane waren minder moeilijk dan de turken.We kregen onmiddellijk een persoon ter onze beschikking.Hij loodste ons erdoor zonder problemen.
Veel eenvoudiger dan bij de turken. Hopen geldsjoemelaars en vervelend vele publieke belangstelling. Auto alleen laten onmogelijk .Iedereen vriendelijk en behulpzaam maar geen woord engels.Ze spreken 3 talen iranees iranees iranees.
Vandaag vrijdag ,alles gesloten het is hier zondag(moslim)

Tweede dag iran bazargan-tabriz

Eerst en vooral proberen geld te wisselen.Werken met creditcard in de bank of uit de muur werkt in iran niet.Geld wisselen kan alleen in een Meli bank.Een van de loketmensen vertelden dat we een betere rating kregen van de geldwisselaars op straat.Wat uiteindelijk ook zo was.Die kwamen op hun beurt het geld halen in de bank.Zie je dat bij ons al gebeuren?Geld hadden we( voor 500 dollar kregen we 35 miljoen irr)nu verder.

De wegen zijn bar slecht met vele speed bumps .De chauffeurs zijn nog erger dan in turkye. Om de 10 km is er politiecontrole.
Soms moesten we stoppen en onze passen laten zien,wat vragen over de auto en dan mochten we verder.De benzine is niet goed genoeg voor Agneta(70 octaan).De benzine kost hier 0,21 € en duidelijk minder van kwaliteit agneta laat het voelen.
Bij het binnenkomen van tabriz(13.30u plaatselijke tijd) sloeg het noodlot toe:weer een platte band. Onmiddellijk een hoop mensen errond,staan in de weg en overal aankomen.Met mijn gebarentaal,boekje lonely planet is er toch iemand die ons naar het hotel (wat een hotel moet voorstellen)wilt voorrijden.

Nee,tot nog toe valt iran niet mee,veel veel armoede,niet bepaald mooi van natuur,warm en enorm veelwind.Hopelijk kunnen we morgen verder naar Teheran .Dat zal misschien mooier zijn. Daar mogen we bij een iranees slapen.
Comments

Etappe: Turkije deel 3

Woensdag 2 oktober en donderdag 3 oktober
Turkije, deel 3

Eindelijk konden we Ankara verlaten. We hadden onze visa voor Iran. Het worden weer dagen van louter verplaatsing want het is een route door een dorre en verlaten streek. De weg is bar slecht en we worden reeds voorbereid op geasfalteerde wegen met potholls. Overal wegenwerken.

Het weer was ook niet van het beste .Tussen Akara en Sivas was het bewolkt met af en toe regen.Vanaf Sivas moesten we Agneta haar dak opvouwen want de regen ging gepaard met hevige wind.Vandaag heeft Agneta hard moeten werken.De bergen werden hier heel wat hoger zelf tot 2500m.We slapen in erzurum dat is zelf een bekend skioord.Vele russen komen hier skieen.

Morgen gaan we dan de Iraanse grens over.We zijn benieuwd wat er ons te wachten valt aan de grens. Hopelijk zijn die Iranezen wat minder astrant dan de Turken.//

Groeten M-P & Bakker
 
Comments

Etappe: Turkije deel 2

Ankara,

We zitten nog steeds in de hoofdstad.
Een hoofdstad noemen ze dat,5 miljoen inwoners die overal verspreid wonen.Ankara heeft niets meer met het oude te maken, ze breken alles af en bouwen grote blokken met vele app.daarnaast heel hoge buildings met hotels. Verder vindje hier niets anders dan kleine rommelige winkels en een massa aan banken.Turkije is enorm aan het groeien maar al de oorspronkelijke gebouwen moeten verdwijnen voor moderne rommel dat dan ook heel slecht is afgewerkt. De kusten moeten modern zijn voor de toeristen aan te lokken maar over het binnenland daar ziet geen kat iets van. Daar vind je het echte leven.

Vandaag voor onze visa voor Iran geweest Paul is bijna zot geworden! Ik heel braafjes een sjaal op gedaan want anders kom je er niet in. Alles afgeven tot de gsm toe. Nogmaals een hoop papieren invullen(wat reeds al veelvuldig gebeurd was,maar elke stad heeft haar eigen papieren en natuurlijk ook haar eigen ontvangsten) dus je kan geen visa krijgen in stad B als je al betaald hebt in de stad voorheen.

Dus verder rijden om tijd te winnen loont niet. Dus naar een welbepaalde bank voor 2x50 € voor de visa.terug op de ambassade,binnen 2 dagen kan je de visa komen halen. Onmogelijk want we zijn beperkt in tijd logen we, we moeten in 100 dagen in Cape Town zijn .Goed dan deze namiddag om 16 uur maar dan moet je nogeens 2x25€ betalen voor expressvisa. Dus terug naar die bank. Dus allemaal in spoedversnelling want op de middag sluit iedereen...

Paul was razend maar kon zwijgen, maar buiten barstte hij.Terug naar het hotelletje voor nog een nachtje want voor 2 uur. Verder te rijden loont de moeite niet.Voor de donker moeten we zorgen dat we ergens binnen zijn.Allez, we hebben ze dan eindelijk verkregen.Waarom al die heisa god mag het weten.Ze voorspellen onweer, hopelijk voor deze nacht en morgenvroeg trekken we verder richting het zogezegde beruchte iran.
 
Comments