Bentley Journey To Kaapstad

Etappe: Tanzania deel 2

15 December2013

Als je spreekt van een
rampdag dat is dat zeker deze dag geweest.Het begon allemaal vrij mooi .De weg was zeer goed en het rijden door Mikumi reservaat( was het enige waar we met Agneta doormochten)was prachtig.We zagen giraffen,zebra's,baboons en antilopen.Daarna kwamen we in de bergen.De Udzungwa Mountains,gewoonweg schitterend.Ze waren wel heel steil en Agneta kreeg het snel heel warm.Het was ook bloedheet en omwille van de vele trucks die met een slakkengang naar boven kropen was Het voor Agneta op een bepaald moment teveel.Ze weigerde van voort te klimmen.Dus stoppen en afkoelen.Maar we waren op een gevaarlijk gedeelte stilgevallen en ze wilde niet terug starten.Achteruit bollen dan maar ,Paul gevallen en ik nog vrij snel aan het stuur gedraaid richting bergkant en de handrem opgetrokken.Oef,dat liep goed af alhoewel ik me in gedachten zag liggen in de ravijn.Eventjes iedereen op adem komen.na een halfuurtje rust startte Agneta terug.Eens Iringa voorbij was de pret eraf.De weg werd slecht zelfs heel slecht met veel sporingDeze route wordt gebruikt door de trucks tussen Dar El Salaam en Zambia(vooral fuel trucks).Een platte band was het gevolg.

Maar de pech stopte niet,een tweede platte band kwam.Net voor het donker werd kwam de derde (het was of de duivel ermee speelde)Wat nu ,we hadden maar twee reservebanden.we stopten in een klein inlands dorpje.Kan hier iemand een band plakken?Eerst iemand zoeken die Engels verstaat.Een oudere kwam ons helpen hij zou met een jongere zorgen dat de band geplakt werd.De band op de moto gebonden en hij erbovenop en zo naar het volgende dorp (8km)verder.Het werd stilaan donker en we moesten nog 75km doen.Ik kreeg het al,bijna geen licht en iedereen rijdt hier met grote licht op.Na een uur kwamen ze er terug aan.Paul met volle moed ,ik met grote angst reden we verder.Met een snelheid van 50 km /u kropen we de duisternis in.Levensgevaarlijk,niet alleen de trucks maar ook de voetgangers zonder licht maakte alles dubbel moeilijk.En de pech hield maar niet op.Op 10km van onze bestemming terug platte band.Dat kan toch niet!Deze keer op een steile berghelling.Vrij snel stopte er een landcruiser met heel vriendelijke Tanziaanse zakenmensen.Ze zaten in de transport.We hebben deze trip iets met transport bedrijven.Ze bleven bij ons want volgens hen was deze plaats heel gevaarlijk.Vele trucks geraken de berg niet op en staan dan stil(overladen).In de nacht komen dan inboorlingen en die beroven de mensen.Een van de twee mensen had zelfs een revolver bij.Ze hielden iemand tegen en gaven twee banden mee voor te maken(het was in tussen al 22u.)Paul bedacht iets: ik ga die andere kapotte reserveband proberen op te pompen met de compressor.Het lukte!Toch iets dat meeviel.Zo brachten ze ons naar het dichtbijzijnde hotel.Het was niets bijzonder maar we lagen om 1u s'nachts doodop in een bed.

Morgen gaan we alle banden eens goed bekijken want het probleem ligt waarschijnlijk bij de spaken die omwille van de slechte weg schuren tegen de binnenband.Een garage van Goodyear repareerde alles.hopelijk deze keer goed.Paul liet een extra tape over de uiteinden van de spaken plakken.Alle benzinefilters van hun vuiligheid verlost ,nieuwe bougies en nieuw koelwater en zo kunnen we morgen dan (hopelijk)zonder problemen verder Malawi binnen.

Bakker en mp
blog comments powered by Disqus