Bentley Journey To Kaapstad

Etappe: Kenia en Tanzania

12 december 2013

Toen we vertrokken uit Isiolo richting Nairobi Kramer een motard naast ons rijden.Hij had over ons horen praten in Moyale.Het was een Nederlander en vroeg of we zin hadden in een bakje  koffie.Paul zei met veel plezier.na dat we een plekje naast de weg gevonden hadden kon Paul zijn vuurtje boven halen.Na enkele minuten hadden we een heerlijke koffie met verse gebrande koffiebonen.Voor mij veel te sterk maar voor Paul hemels.Ook hij had heel wat tijd verloren in Israël omdat hij zijn moto op de boot moest zetten naar Egypte.In Egypte hadden ze wat spullen van hem gejat.Na een tijdje kregen we gezelschap van verschillende zwarten .Er waren volgens onze schatting kinderen van een jaar zes à zeven met machetes zo groot als hun zelve bij.Dat vonden we wat bevriezend en vroegen of ze niet konden vertrekken.Met wat steun van de andere omstaanders gingen ze dan toch weg.Een beetje later kwam ook Peter uit Polen met zijn fiets erbij.Hij was met de bus vanuit Moyale naar Isiolo gekomen.Na het nemen van foto's ging iedereen zijn weg.De motard ging ook asap naar Cape Town.

In Nairobi regende het en was het heel wat frisser.Alles was gesloten voor vier dagen want Kenia vierde zijn vijftig jaar onafhankelijkheid.Paul wilde Agneta eens een goede service beurt geven na de  verschrikkelijke  hel van Kenia,Na wat zoeken vond hij dan toch een garage.Ondertussen zijn we de evenaar overgestoken en bevinden we ons in het zuidelijk halfrond.
Hier zien we de eerst echte zwarten.In Ethiopië hadden de mensen een iet wat lichtere tint omdat daar nog wat Arabische invloed is.Ook hebben deze zwarten volgens ons een wat meer agressief uiterlijk,alhoewel we daar niets van ondervonden hebben.Het hotel in Nairobi was een verademing na al de vorige.Hier genoten we van een heet bad en de was werd gedaan en terug Europees eten.

Pasted Graphic 1
Markt in Isiolo

13 december 2013

We vertrekken richting Tanzania.Na 170 km kwamen we aan de grens.Eerst de weg onderbroken.Langs een modderige detour kwamen we aan de Keniaanse grens.Onze exit en die van Agneta ging vrij vlot.Op naar de Tanziaanse border.Wat een chaos daar.Eerst de douane.Voor het eerst geen chassisnummer,tot verwondering van Paul.Omdat er zoveel belangstelling voor Agneta was werd het voor Paul haast onmogelijk om uit de wagen te komen.Dus ging ik maar op jacht naar een transit visa.Na het invullen van de ondertussen reeds gekende formulieren,vingerafdrukken en irisscanning begon het aanschuiven voor de visa.Paul moest ook zijn vingerafdrukken komen zetten maar ik zei dat hij niet uit de wagen kon en na een vluchtige blik op de wagen zei de man " ok".Voor 60 dollar kregen we onze visastempels in de paspoorten.Alweer was er een uur voorbij.We wilden zo recht mogelijk naar het zuiden rijden maar na enkele km merkten we dat we niet aan een tweede hel konden ontsnappen.Dus omkeren en de grote weg nemen.Wat meer km maar waarschijnlijk rapper.Naast deze weg zagen we al huizen opgetrokken in steen en met een platen dak.Tanzania lijkt wat meer geciviliseerd .Paul had de indruk dat het wat properder was maar ik merkte er niets van.Hier was het terug wat warmer en de voorspelde regen bleef uit.We reden richting Moshi aan de voet van de Kilimanjaro .Dehoogste berg van Afrika met zijn 5892 m .De top was echter helemaal in de wolken,zodoende konden we de Afrikaanse eeuwige sneeuw niet zien.We vonden een hotelletje met een tuin achter een hek,Agneta stond veilig.In heel Afrika valt om de haverklap de elektriciteit uit.Daar worden we nu al aan gewoon.De luxe die we thuis hebben zullen we na de reis des te meer apprecieren.